BAB 12 : SEKOLAH DAN PERSEKITARAN


Sekolah- Pusat penyebaran maklumat dan ilmu pengetahuan
• Persekitaran sekolah- Kawasan disekeliling sesuatu tempat membawa maksud masyarakat yang tinggal berhampiran dengan sesebuah sekolah
• Sekolah berfungsi untuk mencapai objektif dan matlamat sosial bagi melahirkan manusia yang cemerlang dari segi keilmuan tetapi juga membentuk manusia yang bersahsiah baik serta memahami tanggungjawabnya selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan

CIRI-CIRI PERSEKITARAN SEKOLAH YANG BAIK
• Suasana selesa dan mesra
• Suasana yang merangsang pembelajaran
• Menggalakkan pembelajaran koperatif
• Bebas daripada ancaman dan bahaya fizikal
• Memberi peluang yang sama kepada semua murid

 Faktor luaran dan dalaman sekolah
v   Di sekolah, tiga pihak yang secara langsung terlibat dalam jalinan interaksi ialah pihak pentadbir, guru, murid.
v   Tiga dimensi interaksi dengan pihak luar melibatkan sekolah, ibu bapa, dan komuniti dalam masyarakat.
v  Terdapat hubungan antara faktor-faktor luar sekolah dengan faktor-faktor dalaman sekolah.
v  Misalnya faktor-faktor seperti kelas sosial, etnik, dan gender, mempengaruhi corak pembelajaran dan sahsiah murid di sekolah.
v   Faktor-faktor dalaman sekolah seperti gaya kepimpinan, peranan para guru, dan bentuk interaksi yang berlaku menyumbang kepada pencapaian dan sahsiah murid di sekolah.
v   Bagi interaksi dalaman sekolah, situasi pengajaran dan pembelajaran ditentukan oleh kepimpinan yang berkesan. Kepimpinan yang berkesan mampu mencapai matlamat masyarakat terutama dari segi pencapaian akademik dan sahsiah. 
v  Pengetua harus mempunyai interaksi yang positif dengan guru-guru dan begitulah sebaliknya

Hubungan antara pihak sekolah dengan pihak di luar sekolah
Ø  Terdapat bentuk-bentuk hubungan interaksi antara pihak sekolah dengan pihak-pihak di luar sekolah terutamanya ibu bapa, penjaga, komuniti-komuniti dalam masyarakat.
Ø  Pengetua adalah individu yang secara idealnya perlu merintis pembinaan hubungan yang baik dengan luar sekolah, dan dibantu oleh guru-guru lain di sekolah.
Ø  Misalnya, interaksi yang baik dalam PIBG dapat membantu menjayakan program-program sekolah.
Ø  Pengetua boleh melibatkan komuniti-komuniti sekitar dalam menjayakan aktiviti-aktivitinya.

Hubungan Sekolah & Ibu Bapa (PIBG)
Ø    Ibu bapa hendaklah menjadi role model  kepada anak.

Ø  Salah satu peranan yang boleh dimainkan oleh PIBG adalah sebagai orang tengah antara guru dan ibu bapa.

Ø   Hubungan yang mesra ini mampu melenyapkan prasangka antara ibu bapa dengan guru.

Perbincangan boleh diadakan dari semasa ke semasa dengan pihak sekolah demi mengatasi sebarang kelemahan dan masalah yang dihadapi

Ø   Kepakaran dan pengalaman anggota masyarakat amatlah dialu-alukan.

Ø  Penglibatan aktif PIBG dapat mencabar minda, menarik minat dan memberikan motivasi yang tinggi kepada pelajar.

Ø  Persatuan Ibu Bapa dan Guru ( PIBG ) adalah  sebuah organisasi yang penting terhadap perkembangan sesebuah sekolah.

Ø  Peranan dan tanggungjawab PIBG di sesebuah sekolah memberi kesan kepada kemajuan dan pencapaian sekolah.

Ø  Pengurusan PIBG yang cemerlang akan melahirkan sekolah yang terbilang.

Ø  Pengurusan PIBG harus cekap dan berkesan

    KESIMPULAN
    Hubungan antara sekolah dengan persekitaran ini amat penting dan ia memberi
    kepentingan dalam memajukan sekolah. Hubungan ini amat membantu dalam perkembangan
    murid murid dan sekolah tersebut.

Comments

Popular Posts