BAB 1 : SOSIOLOGI PENDIDIKAN
PENGERTIAN SOSIOLOGI
Menurut Ottoway (1964) sosiologi adalah satu bidang sains
kemasyarakatan. Sosiologi pendidikan ialah sains sosial yang menggunakan ilmu
sosiologi untuk mengkaji bidang pendidikan dalam sesebuah masyarakat. Dalam
erti kata lain, sosiologi pendidikan melihat pendidikan dari segi perspektif
sosiologi.
PERSPEKTIF TEORI SOSIOLOGI PENDIDIKAN
Pendekatan kajian yang dipraktikkan dalam sosiologi
pendidikan dapat dibahagi kepada dua bentuk iaitu pendekatan mikro dan
pendekatan makro. Pendekatan makro amat berkait rapat dengan teori
fungsionalisme dan teori konflik manakala pendekatan mikro melibatkan teori
interaksionisme simbolik.
3 Teori Utama :
Teori Fungsionalisme
Teori Konflik
Teori Interaksionisme Simbolik
TEORI FUNGSIONALISME
Menyatakan bahawa setiap ahli masyarakat dan institusi dalam
sesebuah komuniti saling bergantung antara satu sama lain. Contohnya, pelajar
di sekolah bergantung terhadap guru bagi memperolehi ilmu, guru pula bergantung
kepada kurikulum yang mereka akan terapkan dalam proses mengajar. Pendekatan
teori ini diibaratkan seperti setiap anggota badan manusia mempunyai peranan
yang tersendiri dan setiap daripada anggota tersebut bergantung antara satu
sama lain untuk berfungsi. Teori ini bertujuan untuk melahirkan masyarakat yang harmoni agar dapat
memastikan kestabilan negara.
TEORI KONFLIK
Teori konflik ini melibatkan ketegangan yang berlaku antara
individu dan kumpulan-kumpulan dalam sesebuah masyarakat bagi memperoleh
kepentingan yang diingini. Max Weber adalah individu yang telah mengaitkan
teori konflik dengan pendidikan. Beliau menegaskan bahawa fungsi utama sekolah
ialah mendidik pelajar tentang status budaya. Penglibatan kuasa dan kepentingan
mewujudkan konflik antara individu dan kumpulan maka mempengaruhi sistem
pendidikan dalam masyarakat tersebut. Contohnya, para guru perlu melakukan
tugas-tugas pentadbiran dan pada masa yang sama juga mesti melakukan tugas
mengajar. Dari segi perspektif pelajar pula mereka perlu mendapatkan keputusan
yang cemerlang kerana tekanan oleh ibu
bapa yang ingin melihat anak mereka berjaya. Oleh itu, timbullah konflik kerana
anak tersebut perlu sering mengulang kaji pelajaran dan mengurangkan sesi bermain.
TEORI INTERAKSIONISME SIMBOLIK
Teori ini mengkritik teori fungsionalisme dan teori konflik
yang terlalu bergantung kepada manusia secara keseluruhan dan didasari oleh
sistem sosial. Teori interaksionisme beranggapan bahawa manusia bukanlah
makhluk yang pasif dan memerlukan interaksi sosial untuk membentuk sebuah
realiti. Teori ini berfokuskan penelitian
makna-makna yang dibentuk oleh masyarakat seperti antara guru dan
pelajar. Contohnya, membuat kajian bagaimana
pelajar mempunyai perangai yang
tidak baik di sekolah dengan membuat penelitian terhadap cara mereka
berinteraksi dengan guru.
KONSEP SOSIALISASI
Terdapat beberapa tokoh yang menjelaskan mengenai maksud
sosialisasi. Antaranya ialah :
Charlotte Buhler
Sosialisasi adalah proses yang membantu individu belajar dan
menyesuaikan diri, bagaimana cara hidup dan berfikir agar dapat berfungsi dalam
kelompoknya sendiri.
Bruce J. Cohen
Sosialisasi adalah proses-proses manusia mempelajari tata
cara kehidupan dalam masyarakat untuk memperoleh keperibadian dan membangunkan
masyarakat agar berfungsi dengan baik sebagai individu mahupun sebagai anggota
sesuatu kelompok.
Peter Berger
Sosialisasi adalah suatu proses di mana seorang kanak-kanak
yang belajar sehingga menjadi anggota yang mampu menyumbang dalam sesebuah
masyarakat.
PENGERTIAN SOSIALISASI
Sosialisasi merupakan suatu proses belajar yang berlangsung
sepanjang hidup manusia sejak individu dilahirkan sehingga tua yang memainkan
peranannya dengan berfungsi secara kelompok.
Manusia tidak dapat hidup secara sendiri dan setiap individu
mempunyai perbezaan yang tersendiri maka sosialisasi wujud untuk menimbulkan
unsur kerukunan, persatuan dan hidup saling menghargai.
TUJUAN SOSIALISASI
-Memberikan keterampilan dan pengetahuan kepada seseorang
untuk hidup secara bermasyarakat.
-Mengembangkan kemampuan seseorang untuk berkomunikasi lebih efektif dan efisien.
-Menanam nilai-nilai dan kepercayaan kepada seseorang yang
mempunyai tugas yang tersendiri dalam masyarakat.
KESIMPULAN
Sosiologi pendidikan melibatkan manusia oleh itu skop kajian
adalah
sangat meluas. Pendidikan dikelilingi dengan unsur
kemanusiaan dan pendidik harus tahu
peranan mereka dalam dunia sosial. Justeru, pendidik perlu
tahu tentang sosiologi kerana
mereka
berkhidmat di dunia pendidikan yang dikelilingi masyarakat
Comments
Post a Comment