BAB 11 :PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
Definisi Budaya
v
Budaya merujuk kepada ciri-ciri atau hasilan
tingkah laku yang dipelajari oleh sekumpulan manusia daripada persekitaran
sosialnya (Amir 2002).
Definisi Pelbagai Budaya
v
Satu
sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan
kepelbagaian dalam kelompok sebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan
menghargai perbezaan sosiobudaya, dan menggalakkan dan menerima sumbangan
berterusan mereka dalam konteks dan budaya yang inklusif dalam organisasi atau
masyarakat berkenaan.
Teori Melting Pot 1: Anglo Conformity
Masyarakat yang terdiri daripada individu yang pelbagai
latar belakang agama, etnik, bahasa, dan budaya harus disatukan dalam satu
wadah yang paling dominan.
Teori ini melihat individu dalam masyarakat secara hierarki,
iaitu kumpulan majoriti dan minoriti.
Sebagai contoh, apabila kumpulan majoriti adalah penganut
agama A, maka kumpulan minoriti hendaklah mengikut agama golongan majoriti.
Teori ini jelas tidak berpegang kepada prinsip demokrasi
Melting Pot II: Ethnic Synthesis
Setiap individu dalam suatu masyarakat yang pelbagai latar
belakang, disatukan dalam satu wadah, dan seterusnya membentuk wadah baru,
dengan memasukkan sebahagian unsur budaya yang dimiliki oleh setiap individu
dalam masyarakat tersebut.
Identiti agama, etnik, bahasa, dan budaya asli anggota
masyarakat yang pelbagai ini akan membentuk satu identiti yang baru,
lama-kelamaan akan hilanglah identiti yang asal.
Teori ini tidak sepenuhnya demokratik, kerana hanya
mengambil sebahagian unsur budaya asli individu dalam masyarakat, dan membuang
sebahagian unsur budaya yang lain
Cultural Pluralism (Mosaic Analogy)
Masyarakat yang terdiri daripada individu dari pelbagai kaum
yang mempunyai latar belakang agama, etnik, bahasa, dan budaya tersendiri,
memiliki hak untuk mengekspresikan identiti budaya mereka secara demokratik.
Teori ini sama sekali tidak meminggirkan identiti budaya
tertentu, termasuk identiti budaya kelompok minoriti.
Prinsip Pendidikan Pelbagai Budaya Berkesan
v
Pendidikan pelbagai budaya adalah pendidikan
asas untuk menyediakan semua pelajar bagi memberi sumbangan secara maksimum
dalam kehidupan dunia masa sekarang.
v
Pendidikan pelbagai budaya harus termasuk dalam
setiap kurikulum.
v
Pendidikan pelbagai budaya meliputi
tujuan-tujuan pembelajaran afektif dan kognitif
v
Populasi pelajar dengan latar belakang yang
pelbagai akan mengarah kepada pembelajaran yang terbaik bagi setiap individu
pelajar.
Pendekatan Pelaksanaan Pendidikan Pelbagai Budaya
v
Guru menolong pelajar untuk meningkatkan
pencapaian akademik dalam semua bidang termasuklah kemahiran asas dengan
menggunakan bahan pengajaran yang sensitif dan sesuai dengan latar belakang
pelajar.
v
Guru memberi perhatian kepada suara hati
pelajar.
v
Komunikasi secara verbal dan bukan verbal antara
guru dan pelajar hendaklah dianalisis untuk meningkatkan penyertaan pelajar
semasa proses pembelajaran.
v
Pelajar perlu merasa selesa dan diterima apabila
mereka membawa identiti budaya mereka ke dalam bilik darjah
v
Pengajaran pendidikan pelbagai budaya harus
fleksibel kerana tidak ada satu pun kaedah pembelajaran sesuai untuk seluruh
pelajar.
v
Pengajaran pendidikan pelbagai budaya adalah
berpusatkan pelajar, tidak sesuai apabila menggunakan kaedah kuliah.
v
Pendidikan pelbagai budaya hendaklah dimasukkan
ke dalam kurikulum secara formal.
v
Pendidikan pelbagai budaya mesti memberi kesan
kepada kurikulum di setiap peringkat.
v
Pendidikan pelbagai budaya hendaklah mengajar
pelajar untuk berfikir secara kreatif dengan memberi kebebasan untuk bertanya.
v
Memerlukan pemahaman terhadap budaya kaum lain.
v
Pendidikan pelbagai budaya mesti menggunakan
masyarakat sebagai sumber
Dasar Pendidikan Pelbagai Budaya
v
Laporan Barnes (1951)
· "matlamat
pendidikan dasar hendaklah membentuk satu rupa bangsa yang berasaskan pelbagai
kaum"
v
Laporan Fenn-Wu (1951)
· "dasar
pendidikan Malaya hendaklah ditujukan kepada matlamat membina warganegara
Malaya ... menyediakan kanak-kanak untuk menempuh segala bidang kehidupan
berdasarkan latar belakang kehidupan masyarakat Malaya.“
v
Ordinan Pendidikan 1952
· "matlamat
pendidikan akan tercapai melalui pembentukan sekolah berbagai-bagai kaum yang
bercorak kebangsaan ... dengan berorientasikan kehidupan di Malaya untuk
kanak-kanak semua kaum ... dengan bahasa pengantar adalah bahasa rasmi, iaitu
bahasa Melayu dan Inggeris ... di samping bahasa ibunda di sekolah vernakular
Cina dan Tamil".
v
Akta Pendidikan 1961
· " ...
sistem pendidikan itu menepati prinsip bahawa kanak-kanak dididik sejajar
dengan kehendak ibu bapa mereka yang berbilang kaum, agama dan budaya ... atas
dasar demokrasi pendidikan dan pengekalan budaya etnik masing-masing kaum yang
ada dalam masyarakat majmuk di negara ini."
KESIMPULAN
Melalui pengurusan pelbagai budaya ini, perpaduan kaum dapat
dicapai dan keharmonian serta kemakmuran negara dapat dibentuk dengan baik.
apabila setiap kaum bersatupadu, negara Malaysia akan terus dipandang tinggi di
peringkat antarabangsa.
Comments
Post a Comment