BAB 7:STRATEGI PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN
Pengurusan bilik pembelajaran berubah-ubah mengikut perkembangan
idea pendidikan dari semasa ke semasa.
v
Bilik pembelajaran terdiri daripada bilik
darjah, makmal komputer, bengkel , makmal sains dan sebagainya.
INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH
Jenis-jenis Interaksi:
v
Interaksi Sehala/Interaksi Tradisional:
>Pendekatan berpusatkan guru.
>Guru kawal aktiviti kelas.
>Kaedah kelas, syarahan, bercerita atau demonstrasi
>Corak interaksi ditentukan guru
>tiada penglibatan aktif murid dalam proses pengajaran
dan pembelajaran
v
Interaksi Pelbagai Hala antara Guru dengan Murid/Murid
dengan murid:
>Penggunaan kaedah atau teknik pengajaran seperti
simulasi, main peranan, pendekatan berkumpulan, perbincangan, ujikaji dan
kaedah penyelesaian masalah.
>Suasana pembelajaran kondusif
>Wujud komunikasi berkesan.
>Penyertaan aktif murid dalam proses pengajaran dan
pembelajaran.
v
Interaksi 2 hala Guru dengan Murid:
>Aktiviti pembelajaran bercorak aktif
>Perhubungan guru dan murid rapat dengan komunikasi
terbuka dalam bilik darjah.
Interaksi Berkomputer:
>Interaksi murid dengan komputer membolehkan mereka
mendapat maklumat serta merta.
>Interaksi terhad kepada murid dengan komputer dengan
guru berperanan sebagai pemudahcara.
v
Interaksi 2 Hala Murid dengan Murid:
>Aktiviti pembelajaran aktif dan dinamik >Interaksi
guru dan murid dihadkan mengikut arahan guru sahaja.
>Pembelajaran koloboratif dan koperatif
>wujud perasaan hormat-menghormati dan saling membantu
antara murid.
v
Interaksi Berkomputer:
>Interaksi murid dengan komputer membolehkan mereka
mendapat maklumat serta merta.
>Interaksi terhad kepada murid dengan komputer dengan
guru berperanan sebagai pemudahcara.
Kesimpulan
Bilik pembelajaran ini juga merupakan suatu tempat yang
membantu mengemabangkan pemikiran dan menambah pengetahuan murid akan sesuatu
ilmu tersebut.
Comments
Post a Comment