BAB 14 : PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA
PENGENALAN
Membincangkan bagaimana pengurusan yang khusus kepada
pelajar yang berkeperluan khas.
Program-program pendidikan yang menggunakan kaedah-kaedah
khusus dan sesuai untuk memenuhi keperluan-keperluan perkembangan fizikal,
intelek, emosi dan sosial individu-individu yang berkeperluan khas.
PEMULIHAN
Program pemulihan merupakan “satu program pendidikan untuk
murid yang mengalami masalah dalam
penguasaan kemahiran 3M yang kompleks disebabkan oleh faktor
persekitaran. Program ini dijalankan oleh guru yang khusus, di ruang yang
khusus.”
Murid pemulihan merupakan “Murid yang menghadapi kesukaran
dalam penguasaan kemahiran asas 3M disebabkan oleh faktor persekitaran dan
bukan kognitif”.
Konsep Pemulihan
Mengutamakan prinsip ‘menyelesaikan masalah seawal mungkin’
supaya tidak kronik.
Perbezaan minat, pengalaman, bakat dan gaya belajar
mengakibatkan segolongan mereka lebih lambat menguasai sesuatu kemahiran
berbanding rakan sebayanya
Ciri-ciri Kanak Pemulihan
v
Rendah diri
v
Pasif
v
Mengganggu rakan
v
Kerap tidak hadir sekolah
v
Lemah pemahaman
v
Malas
v
Cepat bosan
PENGAYAAN
Memberi aktiviti tambahan kepada murid yang dapat menguasai satu-satu
kemahiran dalam jangka masa yang ditetapkan atau lebih awal daripada itu.
Murid-murid dapat meluaskan pengetahuan berhubung dengan
perkara-perkara yang berkaitan dengan unit pembelajaran secara mendatar
Konsep Pengayaan
Melibatkan murid-murid yang berpencapaian melebihi sederhana
dalam penguasaan kemahiran asas.
Dilaksanakan melalui aktiviti-aktiviti tambahan kepada
aktiviti-aktiviti asas di dalam atau luar kelas.
Bercorak belajar
sendiri dan bimbingan guru pada tahap minima.
Objektif Pengayaan
Membolehkan murid menjalani aktiviti yang lebih mencabar
kebolehan mereka disamping menambahkan minat dan pengalaman yang dapat membantu
mereka ke arah perkembangan diri dan bakat mereka.
Jenis Pengayaan
Pengayaan (mendatar) adalah aktiviti yang berdasarkan kepada
kebolehan murid dalam sesuatu kumpulan.
Pengayaan (menegak) adalah aktiviti yang berdasarkan minat
dan bakat murid dalam kumpulan cerdas sahaja.
BERKEPERLUAN KHAS
“Individuals who differ from societal or community standards
of normalcy. These differences may be due to significant physical, sensory,
cognitive or behavioural characteristics. Many of these children may require
educational program customized to their unique needs” -Garciulo (2003)
v Pintar
Cerdas
Menurut Ross (1993), pelajar pintar cerdas didefinisikan
sebagai pelajar yang dikenal pasti semasa pra sekolah, sekolah rendah atau
sekolah menengah yang menunjukkan prestasi bakat yang cemerlang atau menunjukkan
potensi untuk melakukan pencapaian di tahap yang sangat tinggi berbanding dengan
rakan sebaya yang lain.
Ciri-ciri Pintar Cerdas
v
Perbendaharaan kata yang lebih luas,
v
Mempunyai kematangan dari segi penggunaan
istilah,
v
Keistimewaan dalam matematik,
v
Mencari kesempurnaan kendiri,
v
Tidak mudah berpuas hati dengan jawapan yang
mudah,
v
Petah berkomunikasi.
Pendidikan Pintar Cerdas
v
Kurikulum akademik yang diubahsuai.
v
Kurikulum sedia ada tidak sesuai dengan IQ yang
tinggi.
v
Mengandungi proses berfikir secara kritis dan
kreatif.
Autisme
Autisme bermaksud kecelaruan neurologikal otak sehingga
menjejaskan fungsi otak dalam aspek-aspek kognitif, bahasa dan komunikasi,
sosial dan emosi.
Ciri-ciri Autisme
v
Sukar berkomunikasi
v
Mengelak untuk bertentang mata
v
Emosi tidak seimbang
v
Mencedera diri sendiri
v
Sukar memahami orang lain
v
Pasif
Pendidikan Autisme
v
Pendidikan di sekolah kerajaan, swasta atau
pemulihan dalam komuniti (PDK)
v
Program bersepadu dan terancang.
v
Pendekatan yang dijalankan adalah dari segi tingkah
laku pelajar
v
Pendidikan inklusif
Disleksia
Disleksia merupakan keadaan di mana seseorang mengalami
masalah membaca yang amat serius. Istilah lain yang digunakan untuk
mengambarkan masalah ini ialah buta huruf.
Ciri-ciri Disleksia
v
Disparaxia (masalah koordinasi
motor-mata-tangan).
v
Diskalkulia (merujuk kepada masalah matematik).
v
Disgrafia (merujuk kepada bahasa).
Pendidikan Disleksia
v
Pendekatan multi sensori merupakan pendekatan
yang paling sesuai.
v
Menggabungkan beberapa deria seperti deria rasa
atau sentuhan, penglihatan, pendengaran dan pergerakan.
v
Deria-deria ini dijalankan serentak bagi memudahkan
kaedah pengajaran terhadap pelajar disleksia.
TEORI KECERDASAN PELBAGAI
Diasaskan oleh Dr Howard Gardner pada tahun 1983.
Menurut beliau kecerdasan bukanlah diwarisi melalui
keturunan semata-mata tetapi ia juga dipengaruhi oleh faktor pemakanan, budaya,
persekitaran, peluang pendidikan dan suasana pembelajaran.
Memperkenalkan
9 jenis kecerdasan untuk mengukur tahap kecerdasan individu.
Kecerdasan Logik-Matematik
v
Pelajar mempunyai kelebihan dalam matematik.
v
Golongan yang mempunyai pemikiran yang saintifik,
pemikiran secara heuristik, induktif dan deduktif, membuat inferens,
generalisasi, perhitungan dan pengujian hipotesis.
v
Kemahiran dominan di bahagian otak kiri
memungkinkan seseorang itu berfikir secara konseptual dan abstrak.
Kecerdasan Verbal-Linguistik
v
Golongan ini mempunyai kebolehan dalam
menggunakan bahasa dan kata-kata dalam menyampaikan sesuatu sama ada melalui
lisan atau penulisan.
v
Memahami bahasa yang kompleks selain lebih
sensitif dan peka terhadap sesuatu perkataan.
v
Mahir dalam memanipulasikan ayat, tatabahasa
atau struktur bahasa, fonologi iaitu unsur bunyi, semantik iaitu makna bahasa,
pragmatik iaitu penggunaan bahasa, dan pengucapan awam.
Kecerdasan Muzik
v
Golongan ini mempunyai kebolehan dalam bidang
muzik sama ada menggemari, mendiskriminasi, mengekspresi, mempersepsi, membeza,
mengubah dan meluahkan perasaan melalui muzik.
v
Peka terhadap bunyi nonverbal iaitu bunyian
daripada alam semulajadi seperti binatang, guruh dan angin.
v
Kecerdasan muzikal ini mempunyai hubungan yang
paralel dengan kecerdasan bahasa.
Kecerdasan Kinestetik Badan
v
Individu jenis ini mempunyai kelebihan dalam
menggunakan badan mereka sama ada sebahagian atau keseluruhannya dalam
berkomunikasi dan menyelesaikan masalah yang mereka hadapi.
v
Mempunyai kebolehan dalam meluahkan idea atau
perasaan melalui tubuh badan mereka.
v
Mereka juga bijak dalam mengimbangi pergerakan
fizikal dan mental.
Kecerdasan Interpersonal
v
Golongan ini berkebolehan dalam berkomunikasi
dan berinteraksi dengan baik.
v
Mereka berkemampuan dalam memahami dan
membezakan perasaan, keinginan hati, hasrat dan tabiat orang lain.
v
Mudah bergaul dalam kelompok sosial dan mudah
menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi yang ada.
Kecerdasan Intrapersonal
v
Mempunyai kebolehan dalam menilai diri sendiri
dan mempunyai gambaran yang tepat tentang diri sendiri.
v
Mereka berupaya dalam memperbaiki diri mereka
kearah kehidupan yang lebih baik.
v
Mampu menentukan hala tuju hidup mereka serta
sangat berdisiplin dan mampu hidup berdikari.
v
Suka bersendirian dalam melakukan sesuatu
perkara
Kecerdasan Ruang Visual
v
Individu ini memahami hubungan antara objek
dengan ruang dan mampu mencipta imaginasi yang agak tinggi.
v
Peka terhadap warna, garisan, bentuk, corak dan
ruang dalam kawasan persekitaran mereka.
v
Mampu berfikir diluar kotak malah berkeupayaan
dalam membuat persepsi atau penilaian alam sekitar dengan tepat .
Kecerdasan Naturalis
v
Mempunyai kebolehan dalam mengenal pasti,
mengkategori pola, corak atau bentuk yang ada pada alam sekeliling.
v
Golongan yang sangat sukakan alam sekeliling dan
sangat selesa berada bersama alam terbuka.
v
Sangat sensitif terhadap isu-isu mengenai alam
sekitar global, isu kemanusian dan isu sejagat serta meminati unsur kejadian
alam.
Kecerdasan Eksistensialis
v
Mempunyai persoalan-persoalan yang timbul
tentang kehidupan realiti yang sering dilalui oleh golongan manusia.
v
Golongan ini sangat gemar membaca buku-buku
falsafah bagi menjawab setiap persoalan yang muncul dalam fikiran mereka.
v
Golongan ini juga cenderung untuk menelaah
nilai-nilai yang berkembang dalam kehidupan masyarakat, sama ada nilai-nilai
tradisional ataupun nilai-nilai moden yang berkembang pada masa kini.
KESIMPULAN
Setiap guru perlu mengenal pasti sama ada pelajarnya
mempunyai masalah keupayaan ataupun tidak. Jika guru sudah mengenal pasti, guru
perlulah menggunakan cara pengajaran yang berbeza dengan pelajar biasa mengikut
kesesuaian pelajar.
Comments
Post a Comment