BAB 3:PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN


DEFINISI : Proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan (Stoner,1984).

KEPENTINGAN
1.Menambah pengetahuan
2.Meningkatkan mutu amalan kerja guru
3.Menambahkan produktiviti
4.Mendapatkan keredaan Allah

PENGURUSAN BILIK DARJAH
Melibatkan tindakan guru untuk mewujudkan persekitaran yang menggalakkan interaksi sosial yang positif, mewujudkan penglibatan pembelajaran aktif, dan meningkatkan motivasi kendiri murid (Burden 2003).
Meliputi aspek pembelajaran, tingkah laku dan disiplin, fizikal.

STARTEGI PENGURUSAN PEMBELAJARAN
Berpusatkan guru
a.Guru menguasai proses pengajaran dan pembelajaran.
b.Guru mengarah pemikiran dan penglibatan pelajar.
c.Cth: kuliah, penghafalan, menyalin nota, membuat latihan serta soalan-soalan yang diberi oleh guru

Berpusatkan bahan
a.Pelajar mengambil alih sedikit tanggungjawab untuk apa yang diajar dan bagaimana ia dapat mempelajarinya.
b.Murid digalakkan untuk melibatkan secara aktif dalam aktiviti dirancang sama ada secara individu, kumpulan kecil, atau kelas.
c.Pengajaran dijalankan secara individu atau kumpulan-kumpulan kecil dan tidak dijalankan secara keseluruhan kelas.


Berpusatkan pelajar
a.Pelajar mengambil alih sedikit tanggungjawab untuk apa yang diajar dan bagaimana ia dapat mempelajarinya.
b.Murid digalakkan untuk melibatkan secara aktif dalam aktiviti dirancang sama ada secara individu, kumpulan kecil, atau kelas.
c.Pengajaran dijalankan secara individu atau kumpulan-kumpulan kecil dan tidak dijalankan secara keseluruhan kelas.

KESIMPULAN
Pengurusan pembelajaran penting kerana dari pengurusan menambahkan lagi ilmu pengetahuan. Pengurusan juga meningkatkan mutu amalan kerja guru serta pengurusan yang cekap menambahkan produktiviti dan mendapat keredhaan Allah S.W.T

Comments

Popular Posts