BAB 6:PENGURUSAN SUMBER
KONSEP PEMBELAJARAN BERASASKAN SUMBER
1. KAEDAH:
v
Meliputi satu mata pelajaran tertentu atau
pelbagai disiplin pelajaran
v
Dibimbing oleh guru dan berpusatkan murid.
v
Menggunakan bahan pembelajaran secara individu
atau kumpulan
2. KOMPONEN:
v
Penggunaan buku teks
v
Aktiviti penelitian
v
Pencarian bahan dari pelbagai sumber
v
Latihan penyelesaian masalah
v
Penggunaan alat pandang dengar
3. DASAR:
v
Pengajaran melalui kerja projek
v
Pengajaran unit yang berintegrasi
v
Pembelajaran individu secara aktif
4. PENEKANAN DAN PELAKSANAAN:
v
Pengetahuan pelajar
v
Memilih Kaedah dan strategi pendekatan
v
Cari, kumpul dan pilih bahan
v
Penyediaan tempat untuk beraktiviti
v
Bimbingan dan tunjuk ajar daripada guru
PERANAN DAN FUNGSI SUMBER PEMBELAJARAN
v
Sebagai media komunikasi dalam pengajaran dan
pembelajaran
v
Sebagai rangsangan pengajaran dan pembelajaran
•Sebagai penjelasan makna dan konsep kandungan pengajaran dan pembelajaran
v
Penggerak penggunaan pelbagai deria dalam
pengajaran dan pembelajaran
v
Mempelbagaikan kaedah dan teknik pengajaran dan
pembelajaran
v
Pendorong pengajaran terancang dalam pengajaran
dan pembelajaran
KEMAHIRAN AKSES SUMBER PEMBELAJARAN
v
Kemahiran mengesan
v
Kemahiran mengaplikasi data
v
Kemahiran menganalisis dan menilai informasi
dari pelbagai sumber
v
Kemahiran merujuk
v
Kemahiran mengintepretasi bahan-bahan dari
sumber rujukan
v
Kemahiran menggunakan teknologi
v
Kemahiran membuat tinjauan atau temuduga
KESIMPULAN
Pengajaran dan pembelajaran hasuslah melibatkan bahan dari pelbagai sumber untuk memberi peluang kepada para pelajar untuk meluaskan pemikiran mereka serta melatih mereka untuk berfikir secara "out of the box" dan memastikan proses P&P berjalan secara lancar.
Comments
Post a Comment