BAB 6:PENGURUSAN SUMBER


KONSEP PEMBELAJARAN BERASASKAN SUMBER

1. KAEDAH:
v  Meliputi satu mata pelajaran tertentu atau pelbagai disiplin pelajaran
v  Dibimbing oleh guru dan berpusatkan murid.
v  Menggunakan bahan pembelajaran secara individu atau kumpulan

2. KOMPONEN:
v  Penggunaan buku teks
v  Aktiviti penelitian
v  Pencarian bahan dari pelbagai sumber
v  Latihan penyelesaian masalah
v  Penggunaan alat pandang dengar

3. DASAR:
v  Pengajaran melalui kerja projek
v  Pengajaran unit yang berintegrasi
v  Pembelajaran individu secara aktif

4. PENEKANAN DAN PELAKSANAAN:
v  Pengetahuan pelajar
v  Memilih Kaedah dan strategi pendekatan
v  Cari, kumpul dan pilih bahan
v  Penyediaan tempat untuk beraktiviti
v  Bimbingan dan tunjuk ajar daripada guru


PERANAN DAN FUNGSI SUMBER PEMBELAJARAN

v  Sebagai media komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran
v  Sebagai rangsangan pengajaran dan pembelajaran •Sebagai penjelasan makna dan konsep kandungan pengajaran dan pembelajaran
v  Penggerak penggunaan pelbagai deria dalam pengajaran dan pembelajaran
v  Mempelbagaikan kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran
v  Pendorong pengajaran terancang dalam pengajaran dan pembelajaran

KEMAHIRAN AKSES SUMBER PEMBELAJARAN

v  Kemahiran mengesan
v  Kemahiran mengaplikasi data
v  Kemahiran menganalisis dan menilai informasi dari pelbagai sumber
v  Kemahiran merujuk
v  Kemahiran mengintepretasi bahan-bahan dari sumber rujukan
v  Kemahiran menggunakan teknologi
v  Kemahiran membuat tinjauan atau temuduga

KESIMPULAN
      Pengajaran dan pembelajaran hasuslah melibatkan bahan dari pelbagai sumber untuk memberi peluang kepada para pelajar untuk meluaskan pemikiran mereka serta melatih mereka untuk berfikir secara "out of the box" dan memastikan proses P&P berjalan secara lancar.

Comments

Popular Posts