BAB 8:PENGURUSAN BILIK DARJAH


Definisi Bilik Darjah
 Aktiviti dalam bilik darjah melibatkan murid, guru, tugasan, ruang, masa, dan bahan pembelajaran

Definisi Pengurusan Bilik Darjah
1. proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesebuah bilik darjah, galakan komunikasi dan interaksi antara murid.
2.Tujuannya ialah untuk memudah cara atau mengendalikan pembelajaran murid di dalam kelas.

Bentuk Pengajaran Berkumpulan

        I.            Kumpulan Mengikut Kebolehan
Ø  Terdiri daripada pelajar yang sama kebolehan
Ø  Dilabelkan sebagai kumpulan cerdas, sederhana atau lemah.
Ø  Memudahkan penguasaan sesuatu kemahiran asas dalam mata pelajaran.

      II.            Kumpulan Pelbagai Kebolehan
Ø  Terdiri daripada pelajar yang memiliki pelbagai kebolehan dalam satu kumpulan.
Ø  Murid yang cerdas dapat membantu murid yang lambat.
Ø  Meningkatkan kecerdasan emosi dan sosial pelajar.

    III.            Kumpulan Mengikut Minat
Ø  Berdasarkan keseragaman minat atau bakat murid
Ø  Bersifat kekal atau sementara berdasarkan kepada aktiviti pelajaran, kehendak serta keperluan guru dan murid.

PENGAJARAN INDIVIDU

1.       Setiap murid memiliki perbezaan dari segi kecerdasan, kebolehan, bakat, cita-cita dan minat.
2.       Setiap murid berhak untuk mendapatkan peluang perkembangan kecenderungan mereka secara menyeluruh.

Objektif Pengajaran Individu
v  Murid dapat menguasai kemahiran asas seperti membaca, menulis dan mengira mengikut kebolehan masing-masing
v  Murid mendapat panduan secara langsung daripada guru atau rakan sebaya
v  Murid dapat memperkembang kemahiran berfikir dan bertindak dengan sendiri
v  Meningkatkan keyakinan diri dan mempunyai motivasi untuk belajar

Apakah Bahan Pengajaran
v    Apa sahaja yang digunakan dalam pengajaran merangkumi alat dan isi pelajaran
v  Dikenali sebagai media pendidikan :-
Ø  -perkakasan
Ø  -bahan atau perisian
v  Digunakan sebagai rangsangan untuk mewujudkan situasi pembelajaran yang lebih bermakna

Jenis Bahan Dan Penghasilannya
v  Terbahagi kepada dua iaitu:-
Ø  bahan hidup
Ø  bahan bukan hidup

Bahan hidup- manusia, haiwan, dan tumbuh-tumbuhan
Bahan bukan hidup- elektronik (audio dan visual), bukan elektronik- (bahan cetak, bukan cetak), bahan-bahan 3 dimensi (semulajadi dan buatan manusia)

KESIMPULAN
Kejayaan seseorang guru sebagai pengurus di bilik darjah tidak semata-mata dinilai daripada aspek kemahiran dan teknik pengajaran dan pembelajaran semata-mata, malah kualiti peribadi dan sahsiah diri juga menjadi tarikan kepada murid-murid. Untuk menjadi guru yang berdedikasi dan di sukai murid guru mestilah bijak memainkan peranannya sebagai pengurus dalam bilik darjah dengan mewujudkan bilik darjah yang kondusif dengan memasukkan faktor-faktor fizikal, sosial, emosi, dan teknikal yang telah dibincangkan demi meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran sehingga ke peringkat optimum.

Comments

Popular Posts