BAB 8:PENGURUSAN BILIK DARJAH
Definisi Bilik Darjah
Aktiviti dalam bilik
darjah melibatkan murid, guru, tugasan, ruang, masa, dan bahan pembelajaran
Definisi Pengurusan Bilik Darjah
1. proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesebuah bilik
darjah, galakan komunikasi dan interaksi antara murid.
2.Tujuannya ialah untuk memudah cara atau mengendalikan
pembelajaran murid di dalam kelas.
Bentuk Pengajaran Berkumpulan
I. Kumpulan Mengikut Kebolehan
Ø
Terdiri daripada pelajar yang sama kebolehan
Ø
Dilabelkan sebagai kumpulan cerdas, sederhana
atau lemah.
Ø
Memudahkan penguasaan sesuatu kemahiran asas
dalam mata pelajaran.
II. Kumpulan Pelbagai Kebolehan
Ø
Terdiri daripada pelajar yang memiliki pelbagai
kebolehan dalam satu kumpulan.
Ø
Murid yang cerdas dapat membantu murid yang
lambat.
Ø
Meningkatkan kecerdasan emosi dan sosial
pelajar.
III. Kumpulan Mengikut Minat
Ø
Berdasarkan keseragaman minat atau bakat murid
Ø
Bersifat kekal atau sementara berdasarkan kepada
aktiviti pelajaran, kehendak serta keperluan guru dan murid.
PENGAJARAN INDIVIDU
1.
Setiap murid memiliki perbezaan dari segi kecerdasan,
kebolehan, bakat, cita-cita dan minat.
2.
Setiap murid berhak untuk mendapatkan peluang
perkembangan kecenderungan mereka secara menyeluruh.
Objektif Pengajaran Individu
v
Murid dapat menguasai kemahiran asas seperti
membaca, menulis dan mengira mengikut kebolehan masing-masing
v
Murid mendapat panduan secara langsung daripada
guru atau rakan sebaya
v
Murid dapat memperkembang kemahiran berfikir dan
bertindak dengan sendiri
v
Meningkatkan keyakinan diri dan mempunyai
motivasi untuk belajar
Apakah Bahan Pengajaran
v
Apa
sahaja yang digunakan dalam pengajaran merangkumi alat dan isi pelajaran
v
Dikenali sebagai media pendidikan :-
Ø
-perkakasan
Ø
-bahan atau perisian
v
Digunakan sebagai rangsangan untuk mewujudkan
situasi pembelajaran yang lebih bermakna
Jenis Bahan Dan Penghasilannya
v
Terbahagi kepada dua iaitu:-
Ø
bahan hidup
Ø
bahan bukan hidup
Bahan hidup- manusia, haiwan, dan tumbuh-tumbuhan
Bahan bukan hidup- elektronik (audio dan visual), bukan
elektronik- (bahan cetak, bukan cetak), bahan-bahan 3 dimensi (semulajadi dan
buatan manusia)
KESIMPULAN
Kejayaan seseorang guru sebagai pengurus di bilik darjah
tidak semata-mata dinilai daripada aspek kemahiran dan teknik pengajaran dan
pembelajaran semata-mata, malah kualiti peribadi dan sahsiah diri juga menjadi
tarikan kepada murid-murid. Untuk menjadi guru yang berdedikasi dan di sukai
murid guru mestilah bijak memainkan peranannya sebagai pengurus dalam bilik
darjah dengan mewujudkan bilik darjah yang kondusif dengan memasukkan
faktor-faktor fizikal, sosial, emosi, dan teknikal yang telah dibincangkan demi
meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran sehingga ke
peringkat optimum.
Comments
Post a Comment