BAB 9 :PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN
Disiplin bermaksud peraturan- peraturan yang perlu dipatuhi
oleh seseorang murid di sekolah bagi mewujudkan tingkahlaku yang baik. Ia juga
bermaksud proses mendidik dan membolehkan seseorang melakukan sesuatu dengan
sempurna.
Tingkah laku bermaksud apa yang dilakukan atau diperkatakan
oleh seseorang. Ia boleh diperhati, diukur dan dinilai. Berbagai cara disiplin
dijalankan seperti mengadakan jadual waktu, buku kedatangan, perhimpunan,
pakaian seragam, dan peperiksaan. Masalah disiplin sekolah lebih sesuai dirujuk
sebagai masalah salah laku pelajar atau tingkah laku devian.
Teori
Ø
Teori fungsionalisme: Menganggap devian sebagai
disfungsi pada struktur sosial.Devian adalah satu bentuk gangguan disebabkan
murid-murid tidak berperanan seperti yang dijangkakan berlaku di sekolah.
Ø
Teori konflik: Devian merupakan tindakan golongan
tertindas terhadap pihak minoriti yang menindas. Di sekolah, devian adalah
tindak balas anak-anak kelas pekerja menentang dominasi pihak berkuasa.
Ø
Teori interaksionisme: Pelajar sengaja memilih
tingkah laku mengikut kemahuan mereka yang sesuai dengan cara mereka
mentafsirkan sesuatu situasi. Contohnya, pelajar mentafsirkan bahawa gurunya
adalah seorang yang tidak adil menyebabkan mereka melakukan devian.
Pengenalan SSDM
Ø
Sistem
E-SSDM v2.0 merupakan penambahbaikan system SSDM sedia ada.
Ø
Sistem
ini mementingkan Amalan Baik sebagai usaha menggalakkan amalan nilai-nilai
murni dalam kalangan murid-murid yang bakal mencorakkan negara pada masa
hadapan.
Ø
Dengan memasukkan elemen mata (markah) dalam
sistem ini, status sahsiah seseorang murid boleh dinilai dan dibantu ke arah
kecemerlangan budi pekerti.
Tujuan SSDM
·
Membantu pihak sekolah dalam proses penentuan
hukuman supaya selaras dengan Surat Pekeliling Ikhtisas serta
peraturan-peraturan sedia ada.
·
Membantu pihak sekolah dalam memantapkan
pengurusan disiplin selaras dengan perkembangan dunia teknologi maklumat dan
komunikasi.
·
Memastikan murid-murid yang melakukan kesalahan
disiplin dibantu sepenuhnya oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling
·
Menjalin rangkaian kerja yang jelas antara
guru-guru, Ketua Guru Disiplin / GPK HEM, Pengetua, Guru Bimbingan dan
Kaunseling, murid-murid dan penjaga.
·
Sebagai pangkalan data disiplin murid dengan
penyediaan pelbagai bentuk laporan.
Peranan Dan Tugas
Guru
Ø
Melaporkan Kes salah laku dan Amalan Baik
Ketua Guru Disiplin / GPK HEM
Ø
Menentukan kesahan kes dan mencadangkan tindakan
Ø
Memberi ruang ‘membela diri’ kepada murid
Ø
Menjalankan mesyuarat Lembaga Disiplin untuk
menetapkan hukuman
Ø
Memantau laporan dan melaksanakan langkah
intervensi / program peningkatan sahsiah
Pengetua
Ø
Sama ada
bersetuju dengan tindakan yang dicadangkan, atau meminda tindakan, dan membuat
pengesahan
Ø
Memantau
laporan dan melaksanakan langkah intervensi / program peningkatan sahsiah
Guru Unit Bimbingan dan Kaunseling
Ø
Melaksanakan proses bimbingan dan kaunseling
terhadap murid-murid yang melakukan kesalahan
Ø
Memantau laporan dan melaksanakan langkah
intervensi / program peningkatan sahsiah
KESIMPULAN
v
Disiplin murid merupakan aspek yang sangat
ditekankan dan diberi perhatian oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).
v
Melalui Surat Pekeliling Ikhtisas, terdapat
banyak langkah-langkah dan peraturan disiplin yang telah dinyatakan oleh KPM
bagi memastikan kelancaran pengurusan disiplin di sekolah.
v
Guru perlu bijak dalam menangani murid yang melakukan
devian atau masalah disiplin.
Comments
Post a Comment