PERBINCANGAN DAN RUMUSAN( STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN)
PERBEZAAN DI ANTARA PENGURUSAN
BILIK DARJAH DI DALAM MALAYSIA DAN
DI LUAR NEGARA
DI US
(UNITED
STATE)
Ini adalah cara penyusunan kerusi meja para
pelajar di dalam kelas di
US.
•Guru
menyusun meja dengan meletakkan meja dalam bentuk kumpulan supaya para
pelajar lebih senang untuk melakukan perbincangan semasa pembelajaran berlangsung
•Semua pelajar di dalam kelas dapat menumpukan perhatian kea rah papan putih kerana susun aturnya yang strategik
•Meletakkan satu bekas di setiap meja untuk memudahkan guru
mengagihkan bahan untuk kerja berkumppulan dan bekas itu dapat digunakan untuk mengisi bahan bahan pengajaranlain
yang berfaedah
KOREA
Di
Korea,Pihak sekolah meletakkan loker untuk para
pelajar di setiap kelas untuk memudahkan
para
pelajar menyimpan barang sekolah dan barang peribadi mereka di sekolah dengan rapi.
Ini juga memudahkan para
pelajar untuk penyediaan
proses pembelajaran kerana dengan
adanya loker loker seperti in,isu isu
normal seperti tertinggal buku di rumah juga
dapat dielakkan. Ini
juga dapat membuatkan kelas tersebut nampak lebih rapi dan bersih untuk persekitaran di dalam
kelas.
CADANGAN TEKNIK -TEKNIK
YANG
BERKESAN YANG DIPRAKTIKAN
DI DALAM KELAS
DI LUAR NEGARA UNTUK DIGUNAPAKAI DI
SEKOLAH DI MALAYSIA
•Pembelajaran tanpa kasut-menurut Heppell, di Scandinavia,kebanyakan sekolah mempraktikkan
teknik ini kerana ia memberi suasana yang
selesa seperti di rumah.
•Kemudahan teknologi -Meletakkan satu komputer di dalam bilik untuk memudahkan para
pelajar
untuk mencari maklumat..Selain itu meletakkan satu TV
LCD di dalam kelas juga
memudahkan para
guru untuk memaparkan
video pembelajaran yang
sesuai di dalam kelas(seperti yang
dilakukan
oleh sekolah di korea)
RUMUSAN
Dalam kajian ini, didapati kesesuaian aspek fizikal bilik darjah yang
dikaji berada pada tahap
kesesuaian yang sederhana. Keselesaan pengajaran dan pembelajaran juga
sederhana daripada
perspektif pelajar. Didapati juga terdapat sumbangan aspek fizikal terhadap keselesaan
pengajaran dan pembelajaran. Tiga aspek fizikal iaitu perabot, ruang dan kualiti udara merupakan
penyumbang kepada keselesaan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Oleh itu, dalam
memastikan keselesaan pembelajaran dan pengajaran, aspek fizikal perlu diberi perhatian dan
dirancang supaya selari dengan matlamat dan keperluan pembelajaran. Sehubungan dengan itu,
penilaian persekitaran pembelajaran perlu dilakukan dengan lebih menyeluruh dan
merangkumi pelbagai aspek bagi mendapat maklumat yang lebih tepat bagi tujuan penambahbaikan
Selain itu, daripada hasil kajian dan interpretasi kesemua data
yang diperoleh, dapat dirumuskan
bahawa interaksi yang
berlaku semasa
proses (P&P) adalah dua hala iaitu guru
sering bertanyakan
soalan kepada pelajar dan guru
menggunakan teknik pembelajaran secara berkumpulan. Selain itu,
interaksi sehala yang
diaplikasikan di
SMK Taman Desa Rawang adalah sehala iaitu melalui
pembentangan pelajar di dalam kelas. Hal
ini menunjukkan bahawa jenis interaksi yang
digunapakai
adalah sehala, interaksi dua hala antara guru
dengan pelajar dan interaksi dua hala antara pelajar
dengan pelajar.
Akhir sekali, daripada dapatan kajian yang
dijalankan dari segi iklim fizikal, sosial, emosi dan
penyusunan bilik darjah yang
positif, pengkaji mendapati guru
di SMK Taman Desa Rawang merasakan
bilik darjah selesa serta dilengkapi dengan peredaran udara yang
baik dan pancaran cahaya yang
mencukupi.
Guru-guru merancang perhiasan bilik darjah pada setiap sesi awal persekolahan supaya
perhiasan lama
di dalam bilik darjah dapat dihiaskan semula. Selain itu, dapatan lain
yang pengkaji
dapat adalah pelajar tidak selesa berada di bilik darjah kerana kebersihan bilik darjah yang
tidak
terjaga dan pelajar tidak selesa belajar di dalam bilik darjah kerana keadaan meja yang
sudah rosak
dan merbahaya
Comments
Post a Comment